Модата не винаги е само естетика и функционалност. Всеки дизайнер има свой собствен стил и визия. Дамските и мъжките дрехи често са изненадващи със своята форма и детайли. Понякога една малка промяна кара даден артикул да изглежда по съвсем различен начин. Какво представлява деконструкцията в модата? Ако не знаете, ще намерите отговора на този въпрос в нашата статия.
Деконструкция в модата – какво е това?
Според „Енциклопедия PWN“ деконструктивизмът е „свободна игра с форми и елементи, взети от различни традиции, които в нова конструкция променят предишните си значения и функции“. Деконструктивизмът в модата не е нещо ново. Той е явление, което се появява по същото време, както и в архитектурата. И по отношение на двете има много общи точки. Форма, материал, конструкция – това са само някои от елементите, които ги обединяват.
Деконструкцията в модата не е нищо повече от разглобяване на дрехите. Всеки творец създава напълно различно определение на тази дума, тъй като работи, следвайки собствените си идеи. Интересно е да се отбележи, че терминът е използван за пръв път през 1989 г., за да се опишат моделите с марката Maison Martin Margiela. Най-често обаче деконструкцията в модата се отнася до облекла, които изглеждат недовършени, рециклирани или умишлено повредени.
Деконструкция в модата – характеристики
В много дизайни може да се види, че създателите се отклоняват от познатата класика и не се страхуват да разчупват модели, да измислят нови форми или да смесват стилове. Няма съмнение, че деконструкцията в модата предизвиква смесени емоции. Тя се отличава с неправилни форми, незавършени ръбове и свободни кройки, видими шевове и интересни изрязвания. Дамските oversize ризи с нестандартен външен вид са ярък пример за това.
Деконструкцията в модата е контролиран хаос. Използват се изненадващи решения, нарушават се правилата и се разрушават конструкциите. Строгостта на формата може да се види на всяка крачка. Дизайнерите променят добре познатите мъжки и дамски облекла в нещо напълно различно, като понякога изобщо не ги довършват или ги разрушават умишлено. Функционалността невинаги е на първо място, тъй като тук по-важен е ефектът на образа. Естетиката на пънка и грънджа ясно илюстрира какво е деконструкцията в модата. Играта с формата и орнаменталните елементи осигурява напълно различно пресъздаване на дадена дреха.
Примери за деконструкция в модата
Деконструкцията в модата се наблюдава главно на модния подиум. От време на време тя може да се види и по улиците на големите градове, макар и в приглушени цветове и по-структурирани кройки. Едно нещо е сигурно – случва се много, тъй като формите са изкривени, безкрайни или отново зашити.
Доста дизайнери обичат да експериментират, което превръщат в своя запазена марка. Rei Kawakubo, Sacai и Yoji Yomamoto са творци от Япония, които се чувстват напълно у дома си с тази идея. Техните дизайни са противоречиви, защото разбиват съществуващото усещане за красота. Не всички обаче категорично причисляват всяка тяхна колекция към отдела на деконструкцията в модата. Повечето творци не желаят да бъдат поставяни в категорията и предпочитат да действат в пълна свобода, лишена от ясни дефиниции.
Деконструкцията в модата буквално „влиза в конфликт“ с установената естетика и най-вече с познатите правила. Това е силна тенденция, която се насърчава от доста марки. Техният новаторски подход към модата им донесе слава и признание. Много авангардни дизайнери избират да използват техники за деконструкция. Maison Margiela е категоричен лидер в това отношение. Дамските рокли на марката се характеризират с игривост с текстурата и формата и дори с цветовете и наслояването. Модната деконструкция е намерила място и в колекциите на Dries van Noten, Helmut Lang и Ann Demeulemeester например.